Uczeń po zrealizowaniu zajęć z kwalifikacji E.13 potrafi:
scharakteryzować pojęcia: topologia sieci,
środowisko sieciowe (peer to peer, klient-serwer), sieć LAN,
ramka;
scharakteryzować warstwy modelu odniesienia
ISO-OSI;
zidentyfikować metody dostępu do sieci LAN
(rywalizacja, przesyłanie tokenu, priorytet żądań oraz
przełączanie);
rozpoznać schematy topologii sieci LAN;
zanalizować normy dotyczące okablowania strukturalnego;
zdefiniować pojęcia: okablowanie strukturalne,
architektura sieciowa, punkt dystrybucyjny, punkt
elektryczno-logiczny;
zidentyfikować kategorie i klasy okablowania
strukturalnego;
zastosować normy i certyfikaty zgodności w
procesie montażu okablowania strukturalnego; zidentyfikować
protokoły sieci lokalnych;
zidentyfikować protokoły dostępu do sieci
rozległej;
zidentyfikować urządzenia sieciowe na podstawie
opisu oraz parametrów technicznych; zidentyfikować urządzenia
sieciowe na podstawie wyglądu i symboli graficznych;
scharakteryzować urządzenia sieciowe na podstawie dokumentacji
technicznej;
określić funkcje komputerowego systemu
sieciowego;
zanalizować komputerowe systemy sieciowe;
zastosować zasady projektowania sieci lokalnych;
zanalizować wymagania inwestora/zleceniodawcy;
zanalizować dokumentacje techniczną i plany
budynków; sporządzić schematy sieci i dokumentacje
projektu;
przestrzegać harmonogramu realizacji prac oraz
procedur odbioru;
przewidzieć rozwój i modernizację sieci
komputerowej na etapie projektu;
zdefiniować pojęcia: medium transmisyjne, router,
hub, switch, firewall, AP, karta sieciowa, modem, szafa rack;
sklasyfikować elementy komputerowej sieci
strukturalnej, urządzenia sieciowe i oprogramowanie sieciowe;
dobrać elementy komputerowej sieci strukturalnej
do określonej architektury sieci; dobrać urządzenia sieciowe do
określonych warunków technicznych;
dobrać oprogramowanie sieciowe do realizacji
określonych zadań;
zidentyfikować materiały, urządzenia i narzędzia
występujące w procesie budowy lokalnej sieci komputerowej;
zidentyfikować etapy robót projektowych, monterskich i
konfiguracyjnych;
oszacować ilości materiałów, urządzeń, narzędzi,
oprogramowania oraz pracy na podstawie norm, obmiarów i założeń
projektowych;
skalkulować ceny według ustalonych metod i norm;
sporządzić kosztorys projektowanej sieci
komputerowej jako dokument finansowy;
zidentyfikować różnego rodzaju medium
transmisyjne podczas prac montażowych;
rozróżnić rodzaje i kategorie medium
transmisyjnego;
dobrać medium transmisyjne do projektu lokalnej
sieci komputerowej;
rozróżnić narzędzia, przyrządy oraz urządzenia do
montażu okablowania strukturalnego;
dobrać określone narzędzia, przyrządy oraz
urządzenia do realizowanych prac montażowych zastosować zasady
montażu okablowania strukturalnego;
wykonać montaż okablowania strukturalnego według
projektu;
sprawdzić poprawność montażu okablowania
strukturalnego;
zidentyfikować urządzenia do pomiarów okablowania
strukturalnego;
dobrać urządzenia do pomiaru określonego medium
transmisyjnego;
wykonać pomiar okablowania strukturalnego;
zanalizować wyniki pomiarów okablowania
strukturalnego;
zidentyfikować klasy adresów IPv4/IPv6;
zanalizować strukturę sieci pod względem
adresacji IP;
obliczyć ilość i przedział adresów w danej sieci
komputerowej oraz ich przynależność do sieci;
zdefiniować elementy struktury adresów IP w sieci
(adres IP, adres rozgłoszeniowy, podsieć, maska podsieci);
określić klasę adresów IP oraz liczbę możliwych
podsieci w modernizowanej strukturze sieciowej;
określić poprawność adresów IP w podsieciach;
sporządzić dokumentacje projektu modernizacji
adresacji IP;
scharakteryzować rodzaje pomiarów i testów
pasywnych i aktywnych struktury logicznej lokalnej sieci
komputerowej;
monitorować funkcjonowanie sieci korzystając z
analizatorów lokalnej sieci komputerowej;
wykonać aktywne pomiary sieci logicznej z
iniekcją zestawów testowych;
zanalizować wyniki pomiarów i testów;
zastosować zasady tworzenia dokumentacji
powykonawczej lokalnej sieci komputerowej;
opracować dokumentacje powykonawczej lokalnej
sieci komputerowej;
scharakteryzować wymagania sprzętowe serwerów pod
kątem zastosowań;
zmodernizować serwer;
przekonfigurować serwer;
scharakteryzować funkcje zarządzalnego
przełącznika sieciowego;
zalogować się do programu konfiguracyjnego
zarządzalnego przełącznika sieciowego; skonfigurować ustawienia
zarządzalnego przełącznika sieciowego;
zaktualizować oprogramowanie zarządzalnego
przełącznika sieciowego;
scharakteryzować sieci wirtualne w lokalnych
sieciach komputerowych;
wydzielić sieci wirtualne w lokalnych sieciach
komputerowych;
skonfigurować sieci wirtualne w lokalnych
sieciach komputerowych;
scharakteryzować funkcje routerów i firewalli
sieciowych;
zalogować się do programu konfiguracyjnego
routera przewodowego;
zalogować się do programu konfiguracyjnego
firewalla;
skonfigurować ustawienia routera przewodowego;
skonfigurować ustawienia firewalla;
zaktualizować oprogramowanie routera i firewalla
sprzętowego;
zidentyfikować urządzenia dostępu do lokalnej
sieci bezprzewodowej i ich funkcje;
zalogować się do programu konfiguracyjnego
urządzeń dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej;
skonfigurować urządzenia dostępu do lokalnej
sieci bezprzewodowej;
zaktualizować oprogramowanie urządzeń dostępu do
lokalnej sieci bezprzewodowej;
zidentyfikować urządzenia telefonii internetowej
VoIP i ich funkcje;
zalogować się do programu konfiguracyjnego
urządzeń telefonii internetowej VoIP;
skonfigurować urządzenia telefonii internetowej
VoIP;
zaktualizować oprogramowanie urządzeń telefonii
internetowej VoIP;
zidentyfikować sieciowe narzędzia diagnostyczne;
dobrać narzędzia diagnostyczne do określonych
pomiarów;
zastosować właściwe narzędzia do wykonania
określonych pomiarów diagnostycznych;
zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące sieci
wirtualnych;
dobrać urządzenia, typ łącza danych i
oprogramowanie do tworzenia i administrowania sieciami
wirtualnymi;
stworzyć różne konfiguracje wirtualnych sieci;
monitorować i rekonfigurować sieci wirtualne;
scharakteryzować oprogramowanie i urządzenia do
monitorowania sieci komputerowej; monitorować pracę urządzeń
lokalnych sieci komputerowych;
zanalizować monitoring lokalnych sieci
komputerowych;
zainstalować różne sieciowe systemy operacyjne;
zweryfikować poprawność instalacji;
skonfigurować interfejs sieciowy korzystając z
poleceń systemowych;
skonfigurować interfejs sieciowy korzystając z
plików konfiguracyjnych;
scharakteryzować hierarchiczną strukturę drzew,
NDS;
mapować i udostępniać dyski sieciowe;
zastosować różne obiekty systemu plików w celu
udostępnienia zasobów lokalnej sieci komputerowej;
rozróżnić usługi serwerowe;
scharakteryzować usługi serwerowe;
określić funkcje profili użytkowników;
określić zasady grup użytkowników;
założyć nowych użytkowników;
ustawić użytkownikom prawa dostępu;
utworzyć grupę użytkowników;
zmienić uprawnienia użytkowników i grup;
zastosować zasady zarządzania kontami sieciowymi;
scharakteryzować usługi katalogowe lokalnej sieci
komputerowej;
skonfigurować usługi katalogowe lokalnej sieci
komputerowej;
zarządzać centralnie stacjami roboczymi;
zastosować skrypty logowania;
zidentyfikować protokoły aplikacyjne;
kontrolować ruch w sieci;
analizować logi zdarzeń;
zanalizować budowę sieci komputerowej pod kątem
możliwości jej zmodernizowania;
dobrać materiały, narzędzia oraz urządzenia do
modernizacji lokalnej sieci komputerowej; wykonać modernizację i
rekonfigurację lokalnej sieci komputerowej;
przestrzegać zasad polityki bezpieczeństwa;
przestrzegać zasad udostępniania zasobów
sieciowych;
przestrzegać zasad ochrony zasobów sieciowych;
zidentyfikować protokoły lokalnej sieci
komputerowej;
scharakteryzować zasady działania protokołów
lokalnej sieci komputerowej;
skonfigurować usługi odpowiedzialne za adresację
hostów (adresację IP);
skonfigurować usługi odpowiedzialne za system
nazw;
skonfigurować usługi odpowiedzialne za routing;
skonfigurować usługi odpowiedzialne za
zabezpieczenie przed wszelkiego rodzaju atakami z sieci
(firewall);
zanalizować możliwości techniczne dostępu do
sieci Internet;
dobrać urządzenia dostępu do sieci Internet oraz
dostawcę łącza;
skonfigurować dostęp do sieci Internet;
rozdzielić połączenie internetowe w sieci
lokalnej;
zainstalować usługi serwerów internetowych;
udostępnić usługi serwerów internetowych;
skonfigurować usługi serwerów internetowych;
określić rodzaje awarii lokalnej sieci
komputerowej;
określić rodzaje wadliwego działania lokalnej
sieci komputerowej;
zlokalizować przyczyny wadliwego działania
systemów sieciowych;
usunąć przyczyny wadliwego działania systemów
sieciowych;
zabezpieczyć komputery przed zawirusowaniem;
zabezpieczyć komputery przed niekontrolowanym
przepływem informacji;
zabezpieczyć komputery przed utratą danych.
Uczeń po zrealizowaniu zajęć z kwalifikacji E.14 potrafi:
zdefiniować pojęcia HTML, XML, XHTML, znacznik
otwarty i zamknięty;
zidentyfikować elementy szablonu strony www w
języku HTML;
zastosować znaczniki edycji tekstu, akapitu,
linii;
zastosować znaczniki edycji tabel;
zdefiniować hiperłącza wewnętrzne i zewnętrzne;
zdefiniować ramki i bloki;
zdefiniować różne rodzaje list;
zastosować znaczniki osadzania obrazów;
zidentyfikować elementy strony www;
zaplanować rozmieszczenie elementów na stronie
internetowej;
zastosować odpowiednie znaczniki i ich atrybuty
do tworzenia poszczególnych elementów strony;
wykonać deklarację strony kodowej i innych
parametrów;
zadeklarować ramki i bloki dokonując podziału
strony;
wstawić na stronę obiekty zewnętrzne typu obraz,
dźwięk;
zdefiniować hiperłącza i mapy odsyłaczy;
zanalizować poprawność kodu źródłowego strony w
języku HTML;
otworzyć plik HTML w przeglądarce internetowej;
zdefiniować ogólną strukturę arkusza css;
utworzyć wpisane, osadzone i zewnętrzne arkusze
stylów css;
zidentyfikować podstawowe atrybuty stylów css;
zastosować wybrane atrybuty stylów css do
formatowania obiektów na stronie internetowej; zweryfikować
poprawność formatowania obiektów strony za pomocą atrybutów css;
zaprojektować style prezentacji strony
internetowej;
zastosować atrybuty definiujące opis formy
prezentacji strony internetowej;
zmienić opis formy prezentacji strony
internetowej przez modyfikację arkuszy stylów css;
zdefiniować założenia edytora WYSIWYG;
scharakteryzować edytory HTML pod kątem
posiadania funkcji WYSIWYG;
rozróżnić edytory WYSIWYG dostępne na rynku;
dobrać odpowiedni edytor do założonych zadań;
skorzystać z funkcji edytora WYSIWYG do tworzenia
witryn i aplikacji internetowych;
zanalizować poprawność działania witryn i
aplikacji internetowych w edytorach WYSIWYG; zdefiniować
pojęcia: witryna, portal, wortal, struktura witryny
internetowej;
zastosować zasady tworzenia prezentacji witryn
internetowych;
zaprojektować witryny internetowe o różnych
strukturach;
zaprojektować hiperłącza wewnętrzne i zewnętrzne;
zaprojektować mapy odsyłaczy;
zaprojektować strukturę nawigacji witryną
internetową;
dobrać znaczniki i ich atrybuty do tworzenia
różnych form prezentacji treści na stronach internetowych;
zanalizować scenopis projektu strony lub witryny
internetowej;
wykonać stronę internetową według
projektu/scenopisu;
zdefiniować proces walidacji strony internetowej;
wykorzystać narzędzia (walidatory) do testowania
stron internetowych;
zanalizować wyniki walidacji stron internetowych;
przetestować strony internetowe w różnych
przeglądarkach;
poprawić kod źródłowy pod kątem błędów z
testowania i walidacji;
opublikować strony i witryny na serwerach www;
skorzystać z klientów ftp;
zidentyfikować modele barw wykorzystywanych przy
tworzeniu stron internetowych; zdefiniować kolor za pomocą nazwy
lub kodu szesnastkowego;
zdefiniować kolor za pomocą trypletu RGB;
zdefiniować pojęcia: grafika rastrowa i
wektorowa, rozdzielczość;
zidentyfikować formaty plików graficznych i
multimedialnych;
zastosować zasady cyfrowego zapisu obrazu;
zastosować zasady doboru palety barw do
projektowanych witryn;
dobrać obrazy, elementy graficzne i multimedia do
koncepcji scenopisu witryny; zaprojektować witrynę internetową z
zastosowaniem różnych technik i formatów graficznych;
zaprojektować elementy graficzne, ikony
nawigacyjne i inne elementy witryn internetowych; dobrać edytor
grafiki lub multimediów do tworzenia i obróbki obrazów
statycznych, animacji i filmów;
stworzyć tekstury, ikony oraz obrazy statyczne
według projektu;
stworzyć przyciski i menu na potrzeby stron
internetowych;
stworzyć animacje na potrzeby stron
internetowych;
zmienić atrybuty obiektów graficznych;
zmodyfikować obiekty graficzne;
zidentyfikować filtry i efekty dotyczące obróbki
obiektów graficznych;
dobrać formaty plików graficznych i
multimedialnych do publikacji w sieci Internet;
zmodyfikować elementy graficzne, obrazy i dźwięk
na potrzeby publikacji internetowych; zidentyfikować zasady
komputerowego przetwarzania obrazu i dźwięku;
przestrzegać zasad komputerowego przetwarzania
obrazu i dźwięku;
scharakteryzować składnię strukturalnego języka
zapytań;
skorzystać z funkcji strukturalnego języka
zapytań;
zastosować instrukcje strukturalnego języka
zapytań w celu strukturalizacji informacji w bazie danych;
zastosować instrukcje strukturalnego języka
zapytań w celu wyszukiwania informacji w bazie danych;
zastosować instrukcje strukturalnego języka
zapytań w celu zmiany informacji w bazie danych;
scharakteryzować elementy bazy danych;
zaprojektować tabele bazy danych;
znormalizować bazę danych;
określić związki (relacje) między tabelami bazy
danych;
zaimportować dane z innej bazy danych;
zaimportować dane z arkusza kalkulacyjnego;
zaimportować dane z pliku tekstowego;
zaprojektować formularz do przetwarzania danych;
wykorzystać podformularz do przetwarzania danych;
scharakteryzować rodzaje zapytań (kwerend)
wykorzystywanych do przetwarzania danych; zastosować różne
rodzaje zapytań do przetwarzania danych;
zaprojektować i wykonać raport z bazy danych;
zainstalować systemy baz danych;
zainstalować systemy zarządzania bazami danych;
zmodyfikować bazę danych;
rozbudować strukturę bazy danych;
scharakteryzować sposoby ustawiania zabezpieczeń
dostępu do danych;
dobrać sposoby ustawiania zabezpieczeń dostępu do
danych;
zarządzać bazą danych;
zarządzać bezpieczeństwem bazy danych;
określić uprawnienia użytkowników bazy danych;
określić zabezpieczenia dla użytkowników bazy
danych;
skonfigurować bazę danych do pracy w środowisku
wielu użytkowników;
wyeksportować raport do pliku HTML;
zarządzać kopiami zapasowymi baz danych;
zarządzać odzyskiwaniem danych;
kontrolować spójność fizyczną bazy danych;
kontrolować spójność logiczną bazy danych;
określić przyczyny uszkodzenia bazy danych;
naprawić bazę danych korzystając z odpowiedniego
oprogramowania;
zdefiniować pojęcia dotyczące podstawowych
wbudowanych typów danych (char, int, float, double) oraz ich
specyfikatorów;
zastosować deklaracje stałych i zmiennych w
odniesieniu do wbudowanych typów danych; stosować wbudowane typy
danych w wybranych językach programowania;
zdefiniować pojęcia dotyczące własnych typów
danych (typ wyliczeniowy, unie, klasy, tablice); zastosować
deklaracje stałych i zmiennych w odniesieniu do własnych typów
danych;
zidentyfikować pola i metody występujące we
własnych typach danych;
stworzyć własne typy danych w wybranych językach
programowania;
zdefiniować etapy tworzenia programu
komputerowego;
zidentyfikować dane wejściowe i wyjściowe oraz
pomocnicze;
zaprojektować strukturę programu pod względem
niezbędnych instrukcji, procedur i funkcji (metod);
zanalizować programy (strukturę danych oraz
algorytmy);
zanalizować algorytmy w postaci schematów
blokowych, listy kroków lub drzew decyzyjnych; stworzyć schematy
algorytmów;
zidentyfikować operatory arytmetyczne, bitowe,
logiczne oraz relacji;
zidentyfikować wbudowane instrukcje, funkcje
(metody), procedury i obiekty wybranych języków programowania;
dobrać odpowiednie wbudowane instrukcje,
procedury, funkcje (metody) do określonych zadań;
wywołać instrukcje, funkcje (metody) i procedury;
zdefiniować (stworzyć) obiekty;
przypisać wartości obiektom;
zdefiniować (stworzyć) własne procedury i funkcje
(metody);
wywołać własne procedury i funkcje (metody);
zanalizować poprawność tworzonych procedur,
funkcji (metod) i obiektów;
dobrać odpowiednie środowiska programistyczne do
określonych zadań lub języków programowania;
przygotować do pracy różne środowiska
programistyczne;
wykorzystać różne środowiska programistyczne do
tworzenia aplikacji internetowych;
określić zasady kompilacji i uruchamiania kodów
źródłowych w różnych środowiskach programistycznych;
skompilować i uruchomić kody źródłowe w różnych
środowiskach programistycznych; scharakteryzować funkcje oraz
możliwości wykorzystania języków programowania w aplikacjach
internetowych realizujących zadania po stronie serwera;
dobierać język programowania do określonego
zadania realizowanego po stronie serwera;
wykorzystywać różne języki programowania do
współpracy z internetową bazą danych; wykorzystywać różne języki
programowania do pobierania, przechowywania i przekazywania
danych;
wykorzystywać języki programowania do pracy z
plikami i multimediami;
wykorzystywać różne języki programowania do
tworzenia mechanizmów uwierzytelniania i kontroli;
wykorzystywać różne języki programowania do
tworzenia systemów zarządzania treścią;
tworzyć skrypty wykonywane po stronie klienta w
różnych językach programowania; wykorzystywać skrypty do budowy
interfejsów obsługi aplikacji internetowych;
wykorzystywać skrypty do prezentacji treści w
aplikacjach internetowych;
scharakteryzować architekturę frameworków w
różnych środowiskach i językach programowania;
zdefiniować szkielet frameworków w różnych
językach programowania;
zastosować funkcje i technologie rozszerzające
struktury frameworków;
zastosować frameworki w tworzeniu aplikacji
internetowych;
konfigurować internetowe bazy danych na potrzeby
przechowywania danych aplikacji internetowych;
pobrać dane z aplikacji internetowych;
wczytać dane z aplikacji internetowych do bazy
danych;
przeprowadzić testy aplikacji internetowych;
zanalizować testy aplikacji internetowych;
zmodyfikować kody źródłowe na podstawie analizy
testów;
zastosować komentarze i uwagi w kodzie
źródłowym aplikacji internetowej;
stworzyć helpy i tutoriale do własnych aplikacji
internetowych;
opublikować pliki aplikacji na zdalnych
serwerach;
skonfigurować serwery oraz przeglądarki do pracy
z aplikacjami internetowymi;
zastosować różne metody uwierzytelnienia połączeń
z bazą danych;
stworzyć certyfikaty i inne obiekty pozwalające
zwiększyć bezpieczeństwo aplikacji internetowych.

Zestawienie przedmiotów zawodowych w
poszczególnych kwalifikacjach z ilością godzin w
czteroletnim cyklu nauczania w zawodzie
technik informatyk
Kwalifikacja E.12 |
|
Urządzenia Techniki
Komputerowej |
120 |
|
Diagnostyka i Naprawa
Urządzeń Techniki Komputerowej |
180 |
|
Systemy Operacyjne |
180 |
Kwalifikacja E.13 |
|
Projektowanie i Montaż
Lokalnych Sieci Komputerowych |
120 |
|
Sieci komputerowe |
120 |
|
Administracja Sieciowymi
Systemami Operacyjnymi |
90 |
Kwalifikacja E.14 |
|
Witryny i aplikacje
internetowe |
180 |
|
Systemy Baz Danych |
90 |
|
Administracja Bazami
Danych |
150 |
|
Programowanie Aplikacji
Internetowych |
210 |
|
|
|
|
oraz: Działalność
gospodarcza w branży informatycznej; Język angielski
zawodowy w branży informatycznej |
60 |
|
razem godzin: |
1500 |
|
W klasie III uczniowie
odbywają praktyki zawodowe |
|
|